Binnen de zogenaamde marketing jungle kan jij als ondernemer allerlei paden bewandelen. Neem jij bijvoorbeeld een heel andere richting dan jouw concurrenten om deze voor te zijn? En in welke doelgroep zet jij je klauwen? Eén ding vormt in ieder geval de basis voor iedere route naar het behalen van jouw doelen: het creëren van enthousiaste klanten.

Enthousiaste klanten hebben (en verspreiden!) een verhaal
Laten we voorop stellen dat enthousiaste klanten niet hetzelfde zijn als tevreden klanten. Waar aan de verwachtingen wordt voldaan bij tevreden klanten, worden de verwachtingen overtroffen bij enthousiaste klanten. Het gaat hierbij niet alleen om de rationele beleving, maar ook om de emoties die een klant ervaart wanneer zij in aanraking komt met een organisatie. Emoties bepalen immers voor een groot deel iemands gedrag. Als gevolg van een ‘wow’-ervaring wordt de kans op loyaliteit aan een organisatie vergroot. Klanten zullen keer op keer voor jouw organisatie kiezen. Bovendien zullen zij deze ervaring doorvertellen. Wist je dat je voor iedere enthousiaste klant kan rekenen op twee nieuwe klanten? Dat noem ik pas ‘wow’!

In de huidige economie, die zich kenmerkt door veel aanbod en relatief weinig vraag, maken potentiële klanten hun keuze op basis van verhalen van andere klanten, enthousiaste klanten welteverstaan.

Geen enthousiaste klanten zonder enthousiaste medewerkers
Om van een klant een enthousiaste klant te maken, is het van belang dat medewerkers als het ware ambassadeurs zijn van jouw organisatie. Zij spelen de hoofdrol in de zoektocht naar aanknopingspunten om de verwachtingen van klanten te overtreffen. Zij zetten met hun warme uitstraling en oprechte betrokkenheid net dat stapje verder om ook klanten ambassadeur te maken van hun geliefde organisatie.

Succesvol loyale klanten en medewerkers krijgen is geen toevalstreffer, maar het hebben van inzicht in jouw doelgroep, een scherpe focus én een beresterke strategie. Tijdens het 8-weken traject gaan wij onder andere aan de slag met het opstellen van een klantreis (a.k.a. customer journey). Op deze manier kunnen alle processen binnen een organisatie worden bekeken vanuit de logica van de klant en kunnen kansen voor het creëren van enthousiasme bij klanten worden ontdekt. Oftewel; jij gaat recht op reputatieverbetering en voorspelbare omzetgroei af!