Met het antwoord op één simpele (maar o zo belangrijke) vraag kan jij een voorspelling doen voor de toekomstige omzetgroei van jouw bedrijf. Het gaat hier om een vraag die je vast en zeker eerder gezien hebt. “Op een schaal van 0 tot 10, hoe zeker is het dat je ons aanbeveelt bij een vriend of collega?”

Het antwoord op deze vraag heeft alles te maken met de Net Promotor Score (NPS), die wordt berekend door een simpele rekensom met verrassende gevolgen. De grootste kracht van deze NPS vind ik de directe koppeling met omzetgroei van de organisatie: hoe hoger de score, des te groter de omzetgroei.

NPS = percentage promoters – percentage afraders.

Promoters zijn jouw ambassadeurs, zij zijn blij, enthousiast en er zeker van dat ze jouw product, dienst of bedrijf gaan aanbevelen bij hun vrienden of collega’s. Dit zijn de mensen die als antwoord een 9 of 10 gegeven hebben. Tegelijkertijd zijn dit de klanten met de grootste kans op een herhaalaankoop en is deze groep enthousiastelingen goed voor 80 tot 90% van de aanbevelingen. Dit zal uiteindelijk resulteren in meer omzet.

Daartegenover staan de mensen die een cijfer tussen de 0 en 6 hebben gegeven, de zogenoemde afraders. Zij zorgen juist voor 80 tot 90% van de negatieve berichten. In het aller slechtste geval is de NPS -100 en in het allerbeste geval is deze +100. Ligt jouw NPS rond de 0, dan zal je moeten focussen op het verminderen van het aantal mensen dat jouw bedrijf afraadt.

Bij de bedrijven met een hoge NPS kan het zijn dat het aantal ‘afraders’ beperkt is, maar het aantal passieve klanten nog groot is. Dit zijn de mensen die een 7 of een 8 geven. Zoals je in de rekensom ziet, spelen die geen rol in de voorspelling van de omzetgroei. Sterker nog: als je veel ‘tevreden klanten’ hebt, is dat eigenlijk slecht nieuws.

Waar je dan wel naar moet streven? Een 9+ en het losmaken van emoties! Op deze manier kom je in het hart van de klant en kiest hij keer op keer voor jouw bedrijf. En dat is niet voor niets, daar zit een vrij logische gedachte achter.

Ben jij er klaar voor om jouw omzet op een voorspelbare manier te laten groeien? Laten we dan een telefonische afspraak plannen. Hierin kijken we of mijn werkwijze bij jouw bedrijf past en of ik de juiste persoon ben om je te helpen. Je krijgt dan direct wat praktische tips van mij om meer omzet te realiseren.