Meten is weten en het startpunt voor verbeteren! Het uitblijven van groei en verbetering is vaak terug te leiden naar het ontbreken van inzicht. Ga maar eens bij jezelf na of jij weet hoe vaak jouw gasten terugkeren na hun eerste bezoek? Weet jij écht hoe loyaal ze aan jouw bedrijf zijn? Wees bij het beantwoorden van die vragen eens heel eerlijk, dus zonder op je onderbuikgevoel af te gaan. Ben jij al wel aan het meten en heb je inzicht, dan ben je op de goede weg!

Het meten van het aantal keren dat iemand bij je terugkeert, is één van de vele prestatie-indicatoren. Een ander veel gemeten aspect is de tevredenheid van de klant. Goed om dit te meten, maar zorg wel dat je resultaten correct analyseert en interpreteert.

Een 7 als tevredenheidsscore is bijvoorbeeld slecht nieuws als jij naar loyaliteit streeft. Het betekent dat een klant tevreden is, maar een andere keer net zo makkelijk naar de concurrent gaat. 65 tot 85% van alle klanten die naar de concurrent gaan, zijn namelijk ‘gewoon tevreden’ klanten. Het is dus slecht nieuws als je veel tevreden klanten hebt. Stuur op die 9+ en zorg dat je écht enthousiaste klanten krijgt.

De volgende stap is het verbeteren. Onwijs goed dat je bent gestart met meten, maar je hebt niets aan die inzichten als je die vervolgens laat voor wat ze zijn. Dat is zo zonde, want hierdoor laat je veel geld liggen. Als je bepaalde prestatie-indicatoren routinematig meet, dan pas kan je doelgericht gaan verbeteren en streven naar die 9+.

Je hoeft niet meer te schieten met hagel en te schreeuwen om de aandacht van de klant. Vanaf dat moment kan je gefocust gaan inspelen op hun behoeften en kan je ze gaan binden. Say hello to new fans!

Ik zou zeggen: begin vandaag nog met meten en leg de basis om jouw onderneming stapsgewijs te verbeteren. Weet je niet waar je moet beginnen? Dan help ik je graag met mijn persoonlijke advies. Plan hier eenvoudig een adviesgesprek in.