2019 is het jaar waarin het ene na het andere warmterecord verbroken is. Enorm fijn voor onder andere beachclubs, zwembaden en vakantieparken. De keerzijde van de medaille is echter dat het tekort aan personeel tijdens deze zonnige dagen pijnlijk zichtbaar werd, om nog maar te zwijgen over het tekort aan klantgericht personeel. Dit tekort is de grootste bedreiging voor de toekomst van jouw bedrijf.

Laten we aftrappen met mijn overtuiging dat klantgerichte medewerkers niet te maken zijn. Hoeveel training en coaching je ze ook aanbiedt, het effect zal van korte duur zijn en geen diepgang kennen als een medewerker niet van nature die gastvrijheid in zich heeft. Het zal alleen zijn vruchten afwerpen bij klantgerichte medewerkers die authentiek en puur zijn, bij degene die van nature glimlachen en geen toneelstuk opvoeren. Gasten prikken daar namelijk direct doorheen.

Om enthousiaste medewerkers te krijgen, heb je een gestructureerde, consistente en langdurige aanpak nodig. Het is belangrijk dat je structuur aanbrengt in de ontwikkeling van de cultuur en de vaardigheden van de medewerkers.

Mijn advies is om juist ten tijde van krapte op de arbeidsmarkt naar die krenten in de pap te blijven zoeken. Neem alleen medewerkers aan met de juiste eigenschappen, die je daarna alle ruimte kan geven om zichzelf te ontwikkelen binnen de kaders van jouw bedrijf.

Vijf essentiële tips, waar je direct mee aan de slag kan gaan:

  1. Ontwikkel het beeld van de ideale medewerker en ga op zoek.
  2. Neem de juiste medewerkers aan en werk ze goed in.
  3. Investeer in medewerkers middels erkenning, beloning en opleiding.
  4. Geef ze veel ruimte om met eigen ideeën te komen.
  5. Waardeer medewerkers en geef ze feedback van klanten mee.

Het vasthouden en vinden van goed personeel gaat je geld kosten, maar ze verdienen het dubbel en dwars terug als zij oprecht geïnteresseerd zijn in de gasten, persoonlijk advies kunnen geven of oplossingen mogen bieden voor specifieke situaties. Met hun authentieke gedrag gaan zij voor die enthousiaste klanten zorgen.

In het 8-weken traject spelen de medewerkers een enorm grote rol, zij zijn de sleutel tot succes. Ik help jou tegelijkertijd aan loyale klanten en trouwe medewerkers. Benieuwd naar het marketingconcept en mijn werkwijze? Plan dan vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in en ik leg het je uit.