Heel wat strategische marketingplannen en communicatieplannen werken naar het jaar 2020 toe. Een magisch getal, waaraan veel deadlines verbonden zijn. Met nog maar twee maanden te gaan tot de jaarwisseling, ben ik benieuwd of jij op schema ligt om jullie doelen te halen? Hoe ver ben je met het marketingplan van 2019?

Zoals 2020 voor veel mensen het einde van een lange termijnplan betekent, is het voor anderen juist een nieuw begin. Een blanco bladzijde, die klaar is om beschreven te worden met de doelen voor 2030 en alle jaren daartussenin. Het is ook van belang om je marketingplan of communicatieplan op korte termijn goed in te richten.

Van tienjarenplan naar dagelijkse to do, waar begin je dan?

De eerste stap die ik met mijn opdrachtgevers zet, is het bepalen van de gewenste situatie op de lange termijn. Laten we daarmee beginnen. Vraag jezelf eens af waar jullie over 5 tot 10 jaar willen staan. Hierbij daag ik je uit om groots te denken, het is namelijk de bedoeling dat je een beetje bang wordt van jullie toekomstplannen. Heel leerzaam om zo’n brainstorm met collega’s van diverse afdelingen te doen. Dit draagt bij aan het interne draagvlak bij het uitvoeren van de strategie.

Daarna ga je dat plan concreet en overzichtelijk maken. Als je over tien jaar de meest klantgerichte speler in jouw branche wilt zijn of de beste werkgever van de regio, dan is het goed om te weten waar je dan de komende jaren aan moet gaan werken. Zodra je dat weet, kan je daar per jaar een doel voor opstellen. Jaardoel bepaald? Dan is het de hoogste tijd om die te verkleinen tot doelstellingen per kwartaal, maand en week.

Nu gaan we van al die wilde ideeën naar een concreet aanvalsplan. Ik werk hiervoor bijvoorbeeld met een hele overzichtelijke online planning tool die ik met directie en management deel. Zo weet iedereen die betrokken is bij de marketing en communicatie precies wat van week tot week gedaan moet worden om bij te dragen aan het hoger gelegen doel. Vergeet zeker niet om de strategie met iedereen binnen het bedrijf te delen. Samen sta je sterker, zeker als alle neuzen dezelfde kant op staan.

Ik ben heel benieuwd tot hoever jullie toekomstplannen reiken en of deze binnen de hele organisatie gedragen worden. Weet jij als marketing- of communicatiemedewerker bijvoorbeeld al wat er in je marketingplan staat en je op 6 januari mee gaat starten om bij te dragen aan het jaardoel van 2020?

Kan je wel wat begeleiding gebruiken bij die brainstorm en bij het verder uitstippelen van de route naar succes? Laten we dan kennis maken om te kijken of ik daadwerkelijk van waarde kan zijn voor jullie bedrijf.