Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de krapte op de arbeidsmarkt het afgelopen jaar nieuwe records heeft gevestigd. De vacatures vliegen mij om de oren, zzp’ers schieten als paddenstoelen uit de grond en veel mensen wisselen van baan. Helaas niet omdat het ze zo tof lijkt om bij dat nieuwe bedrijf te gaan werken of al jaren die bepaalde droomfunctie ambiëren. De achterliggende reden heeft voornamelijk te maken met de mooie vooruitzichten qua primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dus ik vroeg mij af: wat is de oplossing voor het personeelstekort?

De kans is groot dat het bedrijf waar jij werkt momenteel vacatures uit heeft staan. Wat ik me dan direct afvraag, is of die zoektocht aangewakkerd is door externe of interne factoren. Externe factoren kunnen onder andere te maken hebben met de groei in opdrachten of een verandering in klantbehoeften. Deze factoren zorgen voor een gezonde zoektocht naar nieuw personeel en de ontwikkeling van het bedrijf. Ligt de reden van het vertrek echter intern, dan wordt het ineens veel interessanter en zorgwekkender.

Als vacatures uitstaan, dan staat de voordeur van het bedrijf wagenwijd open voor nieuw personeel. Totdat de functie vervuld is, moet je roeien met de riemen die je hebt. Beter gezegd: met de huidige medewerkers – en die kunnen dan maar beter loyaal aan je zijn.

Stel dat je met een sollicitant een rondje door het bedrijf loopt en langs wat collega’s gaat. Dan hoop je dat zij zich van hun beste kant laten zien. Je leest het goed, hier staat ‘hopen’ – iets wat ik niet in een bedrijf thuis vind horen. Je wilt er toch op kunnen vertrouwen dat jouw collega’s hart voor de zaak hebben en dat uit zichzelf aan een nieuwe medewerker laten zien?

Om enthousiaste medewerkers te krijgen, heb je een gestructureerde, consistente en langdurige aanpak nodig. Het is belangrijk dat je structuur aanbrengt in de ontwikkeling van de cultuur en de vaardigheden van de medewerkers. Succesvol loyale medewerkers krijgen is geen toevalstreffer, maar het hebben van inzicht in jouw medewerkers, een scherpe focus en een beresterke strategie.

Mijn tip: voorkom tocht in het bedrijf en focus voornamelijk op de achterdeur. Houd deze zo goed mogelijk dicht en ga voor die loyale medewerkers. Deze worden dan niet direct warm van een aanbod van de concurrent en blijven de huidige werkgever trouw. Ze helpen zelfs in de zoektocht naar nieuw personeel, want het zijn ambassadeurs en fans van het bedrijf. Wil je meer weten over mijn visie over de oplossing van het personeelstekort?