Het is bewezen dat het succes van terugkerende klanten in de handen ligt van het personeel dat daadwerkelijk contact heeft met de klant, de frontliners. Niet zo heel verwonderlijk toch? Enige is dat deze medewerkers vaak niet voldoende autonomie krijgen om zelf beslissingen te nemen en hun superkrachten te laten werken.

Als jij voor die terugkerende en trouwe klanten wil gaan, dan moeten jouw medewerkers de klant bewijzen dat jouw bedrijf het beste alternatief is geweest voor bijvoorbeeld hun dagje uit. Dit is geen eenmalig iets, het geldt letterlijk voor ieder afzonderlijk contactmoment. Het is juist het personeel dat jouw gast kan verrassen en de positieve emotie los kan maken. Je weet wel, die emotie waar we als ondernemer allemaal naar streven: enthousiasme.

Medewerkers die klantcontact hebben, maken het verschil voor een klant. Dit door persoonlijke relaties op te bouwen en onweerstaanbare ervaringen te leveren. Het zijn de helden in het verhaal dat gaat over terugkerende klanten. Zij kunnen de strategie laten slagen als zij op de juiste momenten de juiste indrukken achter weten te laten en de klant enthousiasme laat ervaren. Dit heeft meer impact dan welke reclameboodschap ook. In dit artikel deel ik vijf essentiƫle tips voor jouw zoektocht naar klantgericht personeel.

Medewerkers verdienen zich dubbel en dwars terug als zij oprecht geĆÆnteresseerd zijn in de gasten, persoonlijk advies kunnen geven of oplossingen mogen bieden voor specifieke situaties. Hun leidinggevende zal ze daar wel voldoende ruimte voor moeten geven.

Wil jij van jouw helden op de werkvloer echte superhelden maken? Geef ze dan de ruimte en de verantwoording om keuzes te maken. Laat ze zelf oplossingen bedenken en ervaringen ontwikkelen. Zij zijn degene die al in contact met de klant zijn. Zij weten precies dat Jietse Jansen het liefst warme chocomel met slagroom drinkt op donderdagochtend - zelfs als buiten de mussen van het dak vallen. Laat die superkrachten maar de vrije loop. Met wat sturing op de juiste momenten, wordt jouw verhaal een bestseller.

Heb jij als leisure of horeca-ondernemer de ambitie om blijvende winst en groei te realiseren met jouw team? Laten we dan kennis met elkaar maken, dan kan ik je direct laten weten wat ik voor je kan betekenen.