Bedrijven die ‘gewoon tevreden’ klanten hebben, verliezen iedere vijf jaar ongeveer 50% van hun klanten. Dit percentage ligt veel lager bij bedrijven met écht blije bezoekers. Dat heeft drie oorzaken: enthousiaste klanten doen een herhalingsaankoop, nemen ten tweede meer producten af en staan tot slot minder open voor aanbiedingen van de concurrent. Wees dat bedrijf met échte blije klanten en zorg voor een maximale omzet.

Bestaande klanten van succesvolle organisaties zorgen daarnaast voor 75 tot 95% van de omzet. Dat heeft dan weer alles te maken met het ‘customer lifetime value’-effect. Zij zien dat bezoekers veel waardevoller zijn dan de waarde van één transactie.

Stel: je hebt een hotel. Eén van jouw vaste gasten werkt bij jou in de buurt, maar woont aan de andere kant van het land. Geregeld boekt hij gemakshalve een overnachting, waardoor hij ongeveer € 500,- per maand bij jou besteedt. De waarde van deze gast is dan al € 6.000 per jaar. Weet je hem warm te houden, dan blijft hij wellicht vijf jaar terugkomen, waardoor hij dus in werkelijkheid € 30.000,- waard is.

  1. Herhalingsaankoop. Het percentage van verloren klanten van succesvolle bedrijven ligt aanzienlijk lager dan dat van bedrijven waar mensen ‘gewoon tevreden’ zijn. Zorg er dus voor dat jouw bezoekers blij worden en ook echt terugkeren! Wil je meer te weten komen over de waardevolle kracht van enthousiaste klanten? Lees dan zeker dit artikel!
  2. Afname van meer producten of diensten. Mensen doen hun inkopen graag bij zo min mogelijk diverse bedrijven. In de horeca en vrijetijdsindustrie is dit terug te zien bij cafés en koffiebars, die steeds vaker eten toevoegen aan hun assortiment om het van de concurrent te kunnen winnen. Of bij family entertainment centers met restaurant, die een totaalbeleving faciliteren en op die manier voldoen aan de wens van de maatschappij.
  3. Blije bezoekers zijn minder prijsgevoelig. Tot slot zijn onwijs tevreden mensen bereid hogere prijzen te betalen. Organisaties met grote groepen trouwe en vaste klanten, kunnen vaak prijzen vragen die tot wel 7% hoger liggen dan die van de concurrent.

Dus: enthousiaste klanten blijven, zetten hun relatie voort en zorgen voor een continue omzetstroom, ook voor de komende jaren. De organisatie verliest minder en de vaste bezoekers worden winstgevender voor de organisatie in de loop de jaren. Tel uit jouw maximale omzet!

Ben jij er klaar voor om samen met mij het maximale aan omzet uit jouw bestaande klanten te halen? Bereid om te besparen op jouw huidige marketingkosten en volgens een gestructureerd plan te gaan werken? Laten we dan snel kennismaken!