Als taalliefhebber, met een achtergrond in de vrijetijdsbesteding, sta ik stil bij ‘Goede Vrijdag’ en het lange paasweekend dat we voor de boeg hebben. Ik blijf mijzelf verbazen! De paas-acties van bedrijven vliegen mij om de oren en het ene bedrijf schreeuwt nog harder dan het andere. Dat zijn voornamelijk de bedrijven die nog niet begonnen zijn met het bouwen aan een trouwe fanbase: zij zijn nu haastig op zoek naar nieuwe klanten. In deze blog geven wij 4 communicatietips om van de concurrentie te winnen.

Als het gaat om het winnen van nieuwe klanten, dan moet je wel meeschreeuwen. Je wilt namelijk voorkomen dat je straks met een matig gevulde (kinder)speeltuin, escape room, strandtent, dierentuin of lunchroom zit en je die leuke rondspringende paashaas maar voor een klein publiek ingehuurd hebt. Je wilt dat je bedrijf in trek is en dat het stampvol zit!

Hoe fijn is het dan als mensen écht bewust kiezen om dit weekend hun ‘goede vrije dagen’ bij jou door te brengen, omdat het de vorige keer zo leuk was? Ik kan me alleen maar voorstellen dat dat enorm fijn is! Succesvol terugkerende klanten krijgen is geen toevalstreffer, maar heeft alles te maken met het hebben van inzicht in jouw doelgroep, een scherpe focus én een beresterke strategie.

Jouw klant kan maar één keer zijn of haar vrije tijd besteden. Zorg dan dat ze voor jou kiezen! Implementeer deze vier communicatietips en geef de concurrentie het nakijken.

  1. Krijg inzicht in de doelgroep. Pas als je weet wat jouw doelgroep bezighoudt en wat hun behoeften zijn, kan jij hierop inspelen met een juist aanbod, goede marketingboodschap en gerichte communicatiemiddelen. Inzicht in jouw doelgroep is de basis!
  2. Strategie en focus. Neem jouw strategie goed onder de loep en schaaf hem eventueel bij. Zorg dat jouw focus ligt op het behouden, enthousiasmeren en laten terugkeren van de klant. Dat reikt veel verder dan alleen de strategie op papier, denk bijvoorbeeld aan jouw medewerkers: hoe is hun contact met de klant? Wat stralen ze uit en hoe komt dat over op jouw doelgroep? Maak de strategie bij iedereen in het bedrijf bekend, zodat alle neuzen dezelfde kant op staan.
  3. Stel de bezoeker altijd centraal. Geef jouw bezoekers het gevoel dat ze belangrijk zijn en dat ze ertoe doen. Zo houden ze een positieve herinnering aan jou over als ze weer aan je denken. Diverse manieren waarop je dat kan doen, lees je terug in mijn eerdere artikel: Dit is dé waardevolle kracht van enthousiaste klanten.
  4. Stay on top of mind. Als je eenmaal weet wat de klant boeit en waar deze behoefte aan heeft, zorg dan dat je daar zowel offline als online op inspeelt. Laat die klant niet zomaar gaan. Boei, bind, verras, verleid en laat ze terugkeren, keer op keer.

Heb je voor de paasdagen net wat harder staan schreeuwen dan dat je zou wensen? Zorg dan dat je dit tijdens Pinksteren niet weer gebeurt. Kies bewust voor die focus op bestaande klanten. Wil jij graag nog meer communicatietips? Plan vandaag nog een kennismakingsgesprek met mij in, zodat we kunnen gaan starten. Dan zijn we precies op tijd voor Pinksteren! Binnen 8 weken zie jij namelijk resultaat in de stijging van trouwe klanten en een daling van de marketingkosten.